به‌طورکلی دودسته سازه وجود دارد. شاید نام سازه کمی برای شما ناشناخته باشد اما باید اشاره‌کنم که عناوینی ازجمله سازه، متغیر درون‌زا و متغیر برون‌زا دلالت بر یک مفهوم دارد. مثلاً بازارگرایی یک مفهوم انتزاعی است که در درجه بالایی از انتزاع قرار دارد و ما برای اندازه‌گیری آن از مجموعه از گویه‌ها یا سؤالاتی استفاده می‌کنیم. دودسته سازه وجود دارد که عبارت‌اند از سازه انعکاسی (Reflective) و سازه تکوینی(Formative). حال می‌خواهم با یک مثال این دو جنس سازه را برای شما تشریح کنم. تصور کنید می‌خواهیم در یک سازمانی مفهومی مشتری مداری را اندازه‌گیری کنیم برای این منظور اقدام به طرح سؤالاتی نموده به‌عنوان‌مثال« در سازمان ما سعی می‌شود خدمات پس از فروش خوبی به مشتریان ارائه شود» یا « هنگام ورود مشتری به سازمان سعی می‌کنیم نهایت احترام برای وی در نظر گرفته شود». همان‌طور که مشاهده می‌کنید تمام گویه‌هایی که به این شکل طراحی شوند تنها و تنها یک مفهوم را اندازه‌گیری می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، حرکت نوک پیکان از سازه به سمت گویه‌های آن یا باکس‌های زردرنگ مستطیلی است. به این جنس از سازه‌ها، سازه‌های انعکاسی گفته می‌شود و ریشه همه گویه‌ها یکی است.

ادامه مطلب

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

حرف های موثق! فکاهی گروه نرم افزاری رامان صفر و یک Brenda اخبار دنیای فیلم ، از همه کس و همه جا موسسه بین المللی گلوبال کادرو-شعبه گرجستان فروش و توليد پروفيل هاي آلومينيوم